Als je in Boedapest een ansichtkaart koopt om naar familie of vrienden te sturen dan is de kans groot dat daar de Kettingbrug op staat. De Kettingbrug in Boedapest is – net als het vissersbastion en het Hongaarse parlementsgebouw – een zeer karakteristiek bouwwerk. Het is echt een symbool van de stad en bovendien was het de eerste verbindingsbrug tussen Buda en Pest.
Inhoudsopgave
Geschiedenis Kettingbrug Boedapest
Voordat de brug gebouwd werd was er geen goede verbinding tussen Buda en Pest. Er was wel een pontonbrug van de ene naar de andere kant, maar erg ideaal was dat niet. Als het in de winter hard vroor werd de pontonburg verwijderd en als het ijs stevig genoeg was liepen mensen het ijs over naar de andere zijde. Maar zo wilde het weleens gebeuren dat mensen aan verkeerde kant van de Donau eindigden als het begon te dooien. Simpelweg omdat ze dus niet meer terug konden naar de andere zijde. En dus moeten ze wachten totdat de pontonbrug weer dienst ging doen.
Graaf István Széchenyi
Uiteindelijk was het graaf István Széchenyi die het initiatief nam voor een brug. Tijdens de winterperiode kon hij zijn zieke vader aan de andere kant van de stad niet bereiken. Hij besefte hoe belangrijk het was om Buda en Pest constructief met elkaar te verbinden en maakte zich hard voor een echte brug tussen beide delen. Graaf Széchenyi was niet alleen degene die het initiatief nam, maar hij financierde de brug ook voor een deel. Nu snap je overigens ook waarom de brug ook wel de Szechenyi Kettingbrug genoemd wordt. Het duurde wel bijna 50 (!) jaar voordat hij eindelijk de financiering voor de beroemde brug rond had.
Bouw van de Kettingbrug
In 1836 werd de opdracht om de brug te tekenen eindelijk gegeven. Hij werd gebouw onder het toeziende oog van Adam Clark, wiens naam later verbonden werd aan het plein naast de brug. En in 1842 was het zover: er werd gestart met de bouw. Zeven jaar later, op 20 november 1849, vond de officiële opening plaats. De brug was op dat moment de eerste vaste brug in Hongarije en was met zijn 202 meter lengte een van de langste bruggen ter wereld.
Bombardement Kettingbrug
De brug heeft na de opening een aantal flinke klappen opgelopen. Vlak na de bouw van de brug gaven de Oostenrijkers opdracht om deze te vernietigen. Gelukkig slaagde deze actie echter niet! Maar tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de brug wel vernield. De Duitsers bliezen alle bruggen over de Donau op om ervoor te zorgen dat de communisten hen niet konden volgen. En zo werd ook de Kettingbrug gebombardeerd en verwoest. Gelukkig werd de brug weer in zijn oude glorie hersteld en kon hij in 1949 weer in gebruik worden genomen.
Renovatie Kettingbrug
In de afgelopen jaren is de Kettingbrug flink onder handen genomen. De brug is volledig gerenoveerd omdat hij niet meer helemaal veilig was. Daarom is de brug een tijd lang gesloten geweest voor al het verkeer en voetgangers. Maar gelukkig is de brug nu weer open en kun je ‘m weer van dichtbij bewonderen.
Ligging Kettingbrug
Tussen Clark Adam tér and Roosevelt tér:
2 Comments
Angelique Maas
9 augustus 2021 at 14:23Hoi Maaike, wij zijn momenteel in Boedapest en de werkzaamheden aan de brug zijn in volle gang. De brug is volledig afgesloten voor al het verkeer. Als je niet om wilt lopen/ over één van de andere bruggen wilt gaan, kan je gebruik maken van een pontje voor 500huf (enkele reis). Aan de Pest zijde ligt het (links) zo’n 150 meter van de brug vandaan. Er wordt overdag (tot ongeveer 19.00) twee keer per uur gevaren. Vanaf Pest om .15 en .45, vanaf Buda om .00 en .30. Het tochtje zelf duurt ongeveer 5 minuten. Ik weet niet tot wanneer de werkzaamheden duren.
Groetjes
Maaike
8 september 2021 at 13:01Dag Angelique,
Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik zal de pagina zo snel mogelijk updaten. Ook heb ik mijn artikel over het sluiten van de Kettingbrug aangepast.
Hopelijk hebben jullie een fijne tijd gehad in Boedapest.
Groetjes,
Maaike